سینمای دیاسپورای ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده مهرداد عطاری
  • استاد راهنما حمید دهقانپور
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

دیاسپورا به معنای پراکندگی است و عنوانی است که در هزار? سوّم در سینمای جهان و مطالعات فرهنگی مورد توجّه قرار گرفته است. فیلمسازان کشورهای جهان سوّم که در کشورهایی غیر از کشور خود، با تهیه کنندگی کشورهای پیشرفته، اقدام به تولید فیلم می نماید به سینمای دیاسپورا تعلّق دارند. هدف از این رساله، بررسی سینمای دیاسپورای ایران، آشنایی با مهّمترین فیلمسازان آن، مهّمترین آثار آن و یافتن مولفه های مشترک در این آثار می باشد. همچنین مقایسه ای اجمالی بین سینمای دیاسپورای ایران با دیاسپورای سایر کشورها مدّنظر بوده است. در این پژوهش تلاش شده تا به این پرسش پاسخ داده شود که فیلمسازانی که تجرب? ساخت فیلم هم در ایران و هم در خارج از ایران (پس از مهاجرت دائمی) را داشته اند چه تفاوت ها و شباهت هایی بین آثارشان دیده می شود و آثاری که به بازسازی شرایط ایران در خارج از ایران می پردازند چه ویژگی هایی دارند. همچنین کوشش شده است تا علاوه بر استفاده از منابع موثّق، برخی از مهّمترین فیلم های دیاسپورای ایران به صورت دقیق بررسی و تحلیل گردد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نخبگان، ملی‌گرایی و دیاسپورای کرد

امروزه یکی از مباحث مهم در جامعه‌شناسی سیاسی، دیاسپورا و کارکرد‌های آن در راستای تقویت ناسیونالیسم قومی در جوامع متکثر می‌باشد. جامعه دیاسپورا به‌عنوان یک کارگزار استراتژیک، پیشتاز حرکت ملی‌گرایانه و خالق جایگاه راهبردی برای خلق گفتمان‌های ملی است. ساختار فرصت‌ها و ظهور الیت‌‌های کرد در دیاسپورا به‌عنوان کارگزاران اصلی تعارض و ناسیونالیسم در خاورمیانه کنونی نقشی اساسی را‌ایفا می‌نماید. از سویی ...

متن کامل

دیاسپورای ارمنی: فرصت ها و تهدیدهای پیش روی ایران

ارامنۀ ایران از سویی بخشی از جمعیت دیاسپورای ارمنی پراکنده در جهان به شمار می‌روند و میهنی نمادین به نام ارمنستان دارند. از سوی دیگر، تقریباً در هیچ دوره‌ای از تاریخ، سرنوشتی جدا از سایر ایرانیان نداشته‌اند و ایران میهن واقعیشان به شمار می‌رود. آنان به مثابة یکی از اقوام ایرانی، در بسیاری از تحولات کشورمان، به‌ویژه از اواخر قرن نوزدهم به بعد، نقش برجسته‌ای داشته‌اند. امروز نیز باید بستر لازم برا...

متن کامل

سینمای مستند باستان شناختی ایران

فیلم های مستند همواره از مهم ترین ابزارها در آموزش و پژوهش های علمی گوناگون  و از جمله باستا نشناسی اند. متأسفانه در کشور ما این کاربرد فیلم های مستند در رشته باستان شناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که در دیگر کشورها، به این امر بسیار توجه شده است، به گونه ای که امروزه به عنوان رشته ای مستقل در دانشگاه ها تدریس می شود. در این مقاله با توجه به کاستی یادشده، کوشش می شود تا...

متن کامل

بازنمایی ایران در سینمای هالیوود

وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانه‌ها ارائه می‌شود، سبب شده تلاش‌های بسیاری برای توصیف و تبیینِ چگونگی و چرایی شکل‌گیری بازنمایی‌های رسانه‌ای از جهان خارج صورت گیرد. در سایه این تلاش‌ها، امروزه بازنمایی رسانه‌ای به مفهومی بنیادین در مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای تبدیل شده است. بر اساس فرض‌های اولیه مطالعات فرهنگی، در بررسی متون رسانه‌ای، مؤلفه‌های ایدئولوژیک و اجتماعی موجود در ورای این متون و تأث...

متن کامل

جامعه‌شناسی سیاسی سینمای ایران (بایدها و نبایدهای سیاست‌گذاران سینمای ایران در دهه‌های 1370 و 1380)

سینما در ایران در مواجهة سیاسی جناح‌های مختلف، یکی از محل‌های اختلاف و بلکه نزاع بوده و هر جناحی، موقعیت سینما در زمان رقیب را نقد کرده است. این مقاله حاصل پژوهشی است در حوزة جامعه‌شناسی سیاسی سینمای ایران در دهة 1370 که در آن با روش «تحلیل محتوا» و «تحلیل متن» فیلم‌های منتخب دولت در جشنواره‌های فیلم فجر از یک‌سو و فیلم‌های مورد اقبال مخاطبان سینمای ایران از سوی دیگر، به تبیین سیاست‌های فرهنگی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023